Sztuka jako narzędzie do poznawania praw biologii – międzynarodowy projekt STEAM realizowany za pomocą platformy eTwinning

Pomysł na lekcję

auczanie ekologii to niełatwa sztuka, w której uczniowie powinni zanurzać się już od pierwszych lekcji, najpierw przyrody, a następnie pozostałych przedmiotów science. Ta nauka, badająca interakcje i zależności, to dla uczącego wyzwanie. Szczególnie w sytuacji, gdy w programach nauczania biologii wskazuje się pojedyncze jednostki klasyfikacyjne, a dopiero pod koniec programu w kl. 8 mówi się o kontekstach współwystępowania organizmów. Holistyczne ujęcie praw ekologicznych i wprowadzanie ich do lekcji stopniowo od klasy czwartej i utrwalanie w kolejnych latach pozwala uczniom szybciej dostrzec nieliniowość biologii, ekologii czy ewolucji, ale jej wielowymiarowość i przenikanie się.
 

POLECAMY

Schemat 1. Oś czasu projektu realizowanego przez szkoły podstawowe z Portugalii, Turcji i Polski we współpracy z uczelniami wyższymi


Pracując właśnie w ten sposób, dochodzę do mo­mentu, w którym dział ekologii w ósmej klasie został zrea­­­­­­lizowany np. w trakcie czterodniowego wyjazdu naukowego na Ekologiczną Szkołę w Bory Tucholskie (w okresie przed pandemią), przez zakodowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy