Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

12 września 2019

NR 35 (Wrzesień 2019)

Tajemnicza roślina

0 41

Prezentujemy grę przygotowaną w celu utrwalenia wiadomości dotyczących różnorodności roślin. Gra składa się z 4 rund. Co tydzień uczeń otrzymuje jedną rundę (kartę pracy) i wykonuje wyznaczone zadania. Rozwiązaną kartę pracy oddaje nauczycielowi do sprawdzenia na następnej lekcji. Prowadzący systematycznie powinien wpisywać uzyskane punkty za poszczególne rundy, by uczeń wiedział, na jaką ocenę już zapracował. Przed rozpoczęciem gry należy przeliczyć, ile punktów trzeba zdobyć na daną ocenę. 

Jesteś botanikiem i pracujesz w la­­boratorium, które zajmuje się po­szukiwaniem leków na różne choroby. 

Dowiedziałeś się od kolegi pracującego w konkurencyjnym laboratorium o pewnej roślinie, która jest obiektem jego badań. Ta roślina zawiera różnorodne substancje, które być może pomogą Ci w pracach nad lekiem na długowieczność. Kolega nie może zdradzić, co to za roślina, ale zostawia różne wskazówki, które mają Cię na nią naprowadzić. Spróbuj przeanalizować różne grupy roślin i dowiedzieć się, nad jaką rośliną pracuje konkurencja. Wyniki swojej pracy zapisuj w dzienniku pracy. 

Za wykonanie zadań podczas każdej z rund będziesz otrzymywał punkty.
Runda 1: 0–10 pkt
Runda 2: 0–15 pkt                              
Runda 3: 0–20 pkt  
Runda 4: 0–25 pkt

Podczas każdej rundy będziesz mógł/mogła podjąć dodatkowe wyz­wania, za które możesz zyskać dodatkowe 5 punktów. Pamiętaj, że za oddanie zadań przed wyznaczonym terminem można otrzymać dodatkowe punkty (plus 1 punkt za każdy dzień). Jeśli jednak oddasz zadania po wyznaczonym terminie, punkty zostaną odjęte (minus 1 punkt za każdy dzień).

Na końcu każdej z rund znajdu­­je się wskazówka od Twojego kolegi, która pomoże Ci w odkryciu tajemniczej rośliny. W sumie możesz zdo­­­­­­być 70 „małych punktów” za obo­wiązkowe zadania w poszczególnych rundach oraz punkty dodatkowe. 

Punkty dodatkowe nie wliczają się do głównej puli i mogą pomóc Ci w zdobyciu lepszej oceny.

Runda 1 


Pierwsza badana przez Ciebie grupa roślin to mchy. Te rośliny lubią zacienione i wilgotne miejsca. Często widujesz je w szczelinach skalnych, pniach i gałęziach drzew. Spróbuj dowiedzieć się trochę więcej na ich temat i wykonaj poniższe zadania. 

Zadanie 1. 
Podpisz schemat i przyporządkuj rolę do każdego z elementów mchu (5 punktów).

Nazwa elementu Funkcja
  Wytwarza substancje pokarmowe podczas fotosyntezy
  Z nich kiełkują ulistnione łodyżki z chwytnikami
  Tu powstają zarodniki
  Utrzymują roślinę w podłożu
  Transportuje substancje z łodyżki do zarodni

 

Zadanie 2. 
Opisz, jakie znaczenie dla przyrody i dla ludzi mają mchy (4 przykłady – 4 punkty).

Zadanie 3. 
Wymień dwa przykładowe gatunki mchów, dołącz ich zdjęcia (1 punkt).
Na wykonanie zadań masz tydzień. Po tym czasie odwiedzi Cię kierownik laboratorium, by przeprowadzić kontrolę i sprawdzić postępy Twoich badań. 

Zadanie dodatkowe runda 1 (5 punktów)
a)    Uporządkuj etapy cyklu rozwojowego mchu, zaczynając od momentu wytworzenia zarodników. Wpisz w okienka właściwe cyfry 2–7. 
 

       Powstaje ulistniona łodyżka
  Zarodniki wysypują się z zarodni
1 Zarodnia wytwarza zarodniki
  Plemniki łączą się w rodni z komórką jajową – następuje zapłodnienie
  Zarodnik kiełkuje
  Na ulistnionej łodyżce powstają rodnie lub plemnie 
  Rozwija się trzonek z zarodnią

b) Opisz rolę wody w zapłodnieniu u mchów. 

Wskazówka od przyjaciela:
Znajdź drogę w labiryncie. Z liter po drodze ułóż hasło, które pomoże Ci w odgadnięciu, co to za roślina.

 Hasło: .........................................................................................................................................................................................

 

Runda 2 


Udało Ci się przygotować do kontroli. Kierownik jest zadowolony z Twojej pracy, jednak okazuje się, że to nie ta grupa roślin. Nie poddajesz się jednak, bo bardzo Ci zależy na odszukaniu właściwej rośliny i rozwoju badań. 

Kolejną grupą, którą będziesz się zajmować, są paprotniki. Te rośliny preferują wilgotne i zacienione środowiska lądowe, choć można je spotkać również w wodzie. Do paprotników należą m.in.: paprocie, skrzypy i widłaki. Są to rośliny z dwoma rodzajami liści: jedne służą do przeprowadzania fotosyntezy, a na drugich powstają zarodnie. Dowiedz się czegoś więcej na temat tej grupy roślin, może to do niej należy szukana przez Ciebie roślina.

Zadanie 1. 
Podpisz, do której grupy należą przedstawione paprotniki. Rozpoznaj i podpisz wskazane elementy ich budowy (6 punktów).

 liść

 

 liście

 

 kłącze – podziemna łodyga

 

Zadanie 2. 
Wpisz przy każdej funkcji nazwę odpowiedniego elementu paproci wymienionego w zadaniu 1 (4 punkty).
Pobiera wodę i sole mineralne: ......................................................................................................................................................
Wytwarza zarodniki: ............................................................................................................................................................................
Magazynuje substancje odżywcze: ................................................................................................................................................
Uczestniczy w fotosyntezie: ............................................................................................................................................................

Zadanie 3. 
Opisz krótko po jednym gatunku paproci, skrzypu i widłaka. Dodaj zdjęcia opisywanych gatunków (każdy gatunek po 2 punkty – w sumie 6 punktów)
Na wykonanie zadań masz tydzień. Po tym czasie kierownik laboratorium sprawdzi wyniki Twoich badań. 

Zadanie dodatkowe runda 2 (5 punktów)
Uzupełnij tabelę odpowiednimi informacjami dotyczącymi znaczenia paprotników.
 

dla ludzi dla przyrody
   
   
   

 

Wskazówka od przyjaciela
Wykreśl co drugie słowo w spirali. Z pozostałych wyrazów spróbuj ułożyć dwa zdania, które pomogą Ci w odgadnięciu, jaka to...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy