- Liczba godzin lekcyjnych: 2.
- Poziom: uczniowie szkoły podstawowej.
- Celem zajęć jest przedstawienie uczniom budowy układu oddechowego oraz funkcji jego poszczególnych elementów.
- Cele szczegółowe:
W zakresie wiadomości uczeń:
- wyjaśnia, na czym polega funkcja układu oddechowego,
- wylicza elementy budujące drogi oddechowe.
W zakresie umiejętności uczeń:
- charakteryzuje funkcje poszczególnych elementów układu oddechowego,
- rozpoznaje na schemacie oraz tkance zwierzęcej elementy układu oddechowego,
- opisuje budowę dróg oddechowych oraz płuc,
- charakteryzuje wpływ wybranych substancji na płuca.
Postawy i przekonania:
- przeprowadza obserwacje i doświadczenie zgodnie z instrukcją,
- doskonali umiejętność pracy w grupie,
- właściwie zachowuje się na zajęciach.
- Środki dydaktyczne:
- model układu oddechowego,
- schemat budowy układu oddechowego,
- RTG płuc,
- tacki preparacyjne (dla każdej z grup po jednej),
- zestaw narzędzi preparacyjnych (dla każdej z grup po jednym),
- płuca zwierzęce, np. kurze (dla każdej z grup po jednym),
- rękawiczki,
- strzykawka,
- zlewka z wodą,
- 4 woreczki strunowe,
- lakier do włosów,
- amoniak,
- dezodorant,
- balony (dla każdego ucznia po 2 sztuki),
- taśma klejąca,
- słomki (dla każdego ucznia po jednej),
- plastelina (dowolne kolory, zestaw na grupę),
-butelka plastikowa po małym napoju,
- nożyki (kilka na grupę),
- zeszyt przedmiotowy.
- Strategie nauczania:
- problemowa,
- operacyjna.
- Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
- Metody nauczania:
- metody oparte na słowie: pogadanka,
- metody oparte na obserwacji: obserwacje,
- metody oparte na działalności praktycznej: preparacja płuc, doświadczenia, karta pracy.
Przebieg lekcji:
I. Faza przygotowawcza:
POLECAMY
- Przywitanie uczniów.
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Prowadzący rozdaje uczniom łamigłówkę (załącznik 1), jej rozwiązanie jest tematem zajęć.
- Nauczyciel zapisuje temat na tablicy oraz przedstawia cel lekcji.
II. Faza realizująca:
- Prowadzący pyta uczniów o funkcje układu oddechowego. Podopieczni zapisują podane informacje w zeszycie przedmiotowym.
- Nauczyciel prezentuje uczniom budowę układu oddechowego na modelu/schemacie. Dzieci podpisują poszczególne elementy na wklejonym w zeszycie schemacie (załącznik 2) oraz dopisują ich funkcje. Dodatkowo nauczyciel może zaprezentować RTG płuc.
- Prowadzący dzieli...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!