Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

11 marca 2020

NR 38 (Marzec 2020)

Weź głęboki oddech

108
  • Liczba godzin lekcyjnych: 2.
  • Poziom: uczniowie szkoły podstawowej.
  • Celem zajęć jest przedstawienie uczniom budowy układu oddechowego oraz funkcji jego poszczególnych elementów. 
  • Cele szczegółowe:
    W zakresie wiadomości uczeń:
    - wyjaśnia, na czym polega funkcja układu oddechowego,
    - wylicza elementy budujące drogi oddechowe.

    W zakresie umiejętności uczeń:
    - charakteryzuje funkcje poszczególnych elementów układu oddechowego,
    - rozpoznaje na schemacie oraz tkance zwierzęcej elementy układu oddechowego,
    - opisuje budowę dróg oddechowych oraz płuc,
    - charakteryzuje wpływ wybranych substancji na płuca.

    Postawy i przekonania:
    - przeprowadza obserwacje i doświadczenie zgodnie z instrukcją,
    - doskonali umiejętność pracy w grupie,
    - właściwie zachowuje się na zajęciach.
     
  • Środki dydaktyczne:
    - model układu oddechowego,
    - schemat budowy układu oddechowego,
    - RTG płuc,
    - tacki preparacyjne (dla każdej z grup po jednej),
    - zestaw narzędzi preparacyjnych (dla każdej z grup po jednym),
    - płuca zwierzęce, np. kurze (dla każdej z grup po jednym),
    - rękawiczki,
    - strzykawka,
    - zlewka z wodą,
    - 4 woreczki strunowe,
    - lakier do włosów,
    - amoniak,
    - dezodorant,
    - balony (dla każdego ucznia po 2 sztuki),
    - taśma klejąca,
    - słomki (dla każdego ucznia po jednej),
    - plastelina (dowolne kolory, zestaw na grupę),
    -butelka plastikowa po małym napoju,
    - nożyki (kilka na grupę),
    - zeszyt przedmiotowy.
     
  • Strategie nauczania:
    - problemowa,
    - operacyjna.
     
  • Formy pracy:
    - indywidualna, 
    - grupowa,
    - zbiorowa.
     
  • Metody nauczania:
    - metody oparte na słowie: pogadanka, 
    - metody oparte na obserwacji: obserwacje, 
    - metody oparte na działalności praktycznej: preparacja płuc, doświadczenia, karta pracy.

Przebieg lekcji:

I. Faza przygotowawcza:

  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe.
  • Prowadzący rozdaje uczniom łamigłówkę (załącznik 1), jej rozwiązanie jest tematem zajęć. 
  • Nauczyciel zapisuje temat na tablicy oraz przedstawia cel lekcji.

II. Faza realizująca:

  • Prowadzący pyta uczniów o funkcje układu oddechowego. Podo...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy