Proaktywność to termin stosunkowo nowy. Został on rozpowszechniony przez S. R. Coveya, amerykańskiego specjalistę od zarządzania i przywództwa. Opiera się jednak na znacznie starszych pracach V. Frankla, austriackiego psychiatry, psychoterapeuty, który w czasie II wojny światowej był więźniem obozów koncentracyjnych. Czerpiąc z własnego, skrajnie trudnego doświadczenia życiowego, Frankl doszedł do wniosku, że w każdej sytuacji człowiek ma możliwość wyboru. Wybór opiera się na naszej interpretacji danego zdarzenia, na tym, jakie znaczenie mu nadamy, odnosząc się do własnych doświadczeń, wartości, samoświadomości, sumienia, wyobraźni, wolnej woli.
POLECAMY
Oznacza to, że nasze zachowania nie są efektem warunków zewnętrznych. Nie jesteśmy kontrolowani przez otoczenie czy innych ludzi. Sami podejmujemy decyzje i działamy. W najbardziej ogólnym ujęciu postawa proaktywna jest braniem odpowiedzialności za własne życie. Jak jeszcze można rozumieć proaktywność? To koncentrowanie się na możliwościach, poszukiwanie wpływu na sytuację i realnych rozwiązań, przejmowanie inicjatywy, dążenie do realizowania własnych pomysłów, planów, zmian, kształtowanie swojego otoczenia. Proaktywność to warunek konieczny i jednocześnie bazowy mechanizm zmiany, rozwoju osobistego, skutecznego działania.
Zastanów się:
- Jak rozumiesz proaktywność? Czym ona dla ciebie jest?
- Jakie dostrzegasz korzyści płynące z takiej postawy?
- Jakie kojarzą ci się z nią za...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!