Bądź menedżerem swojej klasy

Z praktyki szkolnej

Klasę szkolną można przyrównać do zespołu pracowników organizacji – uczniowie mogą świetnie współpracować, osiągać coraz lepsze efekty albo buntować się czy pogrążyć się w konfliktach, jeżeli tylko kierownik (nauczyciel) na to pozwoli. Bowiem duży wpływ na grupę ma osoba, która nią przewodzi.

Bycie w grupie wpływa na zmianę postaw i zachowań, m.in. dlatego że ludzie są bardziej anonimowi, podejmują decyzje wraz z innymi, a odpowiedzialność za nie również rozkłada się na wszystkich członków.

POLECAMY

„Klasa C to banda rozpuszczonych dzieciaków, których nie da się opanować!” – mówi w pokoju nauczycielskim Pan Iksińki, nauczyciel matematyki. „Naprawdę? Mam kompletnie inne odczucie, u mnie na zajęciach są aktywni i chętnie pracują”. – odpowiada Pani Piłsudzka, nauczycielka historii. Czy to możliwe, że ta sama klasa zachowuje się tak różnie? Jak najbardziej, a może to być zależne m.in. od nauczyciela. Od lat socjologowie, psychologowie i inni naukowcy zajmują się badaniem grup i czynnikami, które wpływają na ich zachowania. Okazuje się, że bycie w grupie wpływa na zmianę postaw i zachowań, m.in. dlatego że ludzie są bardziej anonimowi, podejmują decyzje wraz z innymi, a odpowiedzialność za nie również rozkłada się na wszystkich członków. A przynajmniej tak się wydaje. W grupie bowiem wystarczy, że jedna lub dwie osoby zainicjują pewne zachowanie, a reszta je podejmie, zgodnie z zasadą myślenia grupowego, czyli ulegania sugestii „grupy”, która ma większą siłę niż jednostka. Jest to cenna wiedza, szczególnie dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, który ma do czynienia z tą samą klasą częściej niż na innych etapach nauczania.

Nauczyciel – menedżer

Mając świadomość, że uczniowie w grupie mogą zachowywać się inaczej, niż będąc samemu, warto patrzeć na klasę jako na całość, a przynajmniej w niektórych sytuacjach. W ten sposób menedżer postrzega swój zespół: z jednej strony zna potrzeby każdego członka, ale z drugiej analizuje efektywność całego zespołu, nastrój w grupie i zachowania, które wynikają z bycia w zbiorowości. Przed nauczycielem stoi więc nie lad...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy