Dalej w świat, czyli lekcja o budowie i znaczeniu owoców

Pomysł na lekcję

Czy pomidor to owoc czy warzywo? Skąd nasienie ma siłę, by kiełkować pod ziemią? Dokąd lecą nasiona dmuchawca? Dzisiejsza lekcja biologii w klasie piątej przyniesie odpowiedzi na te i inne dziecięce pytania.

Czerwiec jest bardzo dobrym momentem, by zgodnie z programem wprowadzać uczniów w zagadnienia dotyczące świata roślin, sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania się. Oczywiście większy wybór smakowitych pomocy naukowych mielibyśmy we wrześniu i w październiku, teraz jednak możemy obserwować, jak kwiaty powoli przekwitają i przekształcają się w owoce. Poza tym z początkiem czerwca na straganach i w naszych ogródkach pojawiają się pierwsze czereśnie, truskawki, maliny, porzeczki... Można kupić też zielone strąki groszku. Bardziej dyskretnie owocować zaczynają drzewa i krzewy w sąsiadującym ze szkołą parku. Unoszący nasiona biały topolowy puch powleka trawniki, z wiązów i klonów osypują się oskrzydlone orzeszki, na lilakach formują się wydłużone torebki, a na kasztanowcach torebki koliste i kolczaste. W zaroślach ukrywają się dawno już przekwitłe rośliny zielne, z których najłatwiejsze do obserwacji owoce ma chyba czosnaczek. Na trawniku znajdziemy „dmuchawce” mniszka le...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy