Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

25 czerwca 2018

NR 26 (Marzec 2018)

Escape room, czyli zamknięci w świecie zagadek

0 73

Od lat zyskuje coraz większą popularność na całym świecie, korzystają z niego niemal wszystkie grupy zawodowe, jak również osoby prywatne, ostatnio ogromnym powodzeniem cieszy się w polskich szkołach. 

Escape room, najkrócej mówiąc, jest grą opartą na różnych motywach, której główną atrakcją jest dobrowolne zamknięcie się uczestników w pomieszczeniu pełnym różnorodnych zagadek; wydostać się z pokoju mogą wówczas, gdy rozwiążą całą masę łamigłówek, co pozwoli im odzyskać klucz do wyjścia. Pokoje zagadek stały się poważną konkurencją i jednocześnie alternatywą dla gier komputerowych, co w dobie tak ogromnej cyfryzacji i zaangażowania dzieci i młodzieży w działalność online ma kolosalne znaczenie.

Wobec takiej formy aktywności nikt nie pozostaje obojętny, a ponadto ma ona wpływ na rozwój analitycznego myślenia, kojarzenia faktów, kreatywności, spostrzegawczości i zręczności. Z pełną odpowiedzialnością można rzec, że każdy nauczyciel marzy, aby jego lekcje dostarczały uczniom tak wielu pozytywnych bodźców. Mimo że warunki szkolne nieco ograniczają możliwości, myślę, że warto podjąć trud i stworzyć w szkole pokój zagadek. 

Jakie działania możemy podjąć w ramach organizacji projektu – escape room?

Po pierwsze, wycieczka – w całej Polsce istnieje wiele tego typu miejsc, niektóre z nich oferują rozrywkę w escape roomie dla dzieci i młodzieży. Dzięki takiej wyprawie poznasz ideę, założenia i sposób funkcjonowania pokoju zagadek, co spowoduje, że będzie ci łatwiej wprowadzić te reguły w warunkach szkolnych.

Wobec takiej formy aktywności nikt nie pozostaje obojętny, a ponadto ma ona wpływ na rozwój analitycznego myślenia, kojarzenia faktów, kreatywności, spostrzegawczości i zręczności.  

Po drugie, miejsce – zastanów się nad przestrzenią, którą można wykorzystać do tego projektu. Pamiętaj: czym bardziej mroczne i tajemnicze miejsca, tym lepiej, nie możesz jednak zapominać o zasadach bezpieczeństwa. Najlepszym rozwiązaniem jest pomieszczenie, które ma dwa odrębne wejścia. 

Po trzecie, uczestnicy – zastanów się nad grupą, która będzie uczestniczyła w zabawie; możesz dokonać podziału klasy na dwie lub trzy grupy. 

Po czwarte, adaptacja pokoju:

  • Wymyśl temat przewodni, czyli świat, do którego zaprosisz uczniów.
  • Określ czas, jaki będą mieli na ucieczkę z pokoju, np. 60 minut. 
  • Napisz jasny i zrozumiały regulamin, z którym zapoznasz uczestników (określ sposoby informowania i alarmowania na wypadek, gdyby wydarzyła się jakaś nieoczekiwana sytuacja, w przypadku młodszych uczniów zastanów się nad inną możliwością monitorowania ich pobytu w pokoju, tak aby móc interweniować).

    Zasady gry1

    • Zadaniem drużyny, na czele której stoi lider, jest odnalezienie w jak najkrótszym czasie symbolicznego klucza w kolorze drużyny i zdobycie jak największej liczby punktów. Drużyny mogą zdobywać lub tracić punkty (których symbolem są zakrętki). Drużyny rozpoczynają grę z 3...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy