W klasie gimnazjalnej nauczyciel omawia z uczniami Syzyfowe prace Żeromskiego. „Jak sądzicie, czy główny bohater zmienił się w czasie trwania akcji książki?” – stawia pytanie do pracy w klasie. Uczniowie dzielą się na obozy, część twierdzi, że tak, inni, że nie, przerzucają się argumentami. Nauczyciel nie komentuje, pilnuje porządku, czasem podsumuje. Na koniec stawia piątki za aktywność wyróżniającym się uczniom – także temu, który znajdował argumenty przemawiające za tym, że Borowicz nie zmienił się wcale.
POLECAMY
Oczywiście, można dyskutować, czy nauczyciel merytorycznie prawidłowo przeprowadził lekcje oraz czy uczniowie wynieśli wszelkie niezbędne informacje na temat przesłania Syzyfowych prac. Nie można jednak zaprzeczyć jednemu: nauczyciel zaktywizował klasę, pobudził zainteresowanie i motywację oraz skłonił uczniów do kreatywnego myślenia.
Umiejętność aktywnego słuchania innych, stawiania pytań w odniesieniu do prezentowanych argumentów i wyszukiwania luk w rozumowaniu leży u podstaw kreatywności i myślenia twórczego.
Kreatywność jako metoda nauczania i cel edukacji
Kreatywność nie oznacza tylko wytworu ucznia, czyli pracy plastycznej czy wypracowania. Kreatywność to sposób myślenia i reagowania ucznia – myślenia oderwanego od schematu, niecodziennego, nieszablonowego. Umiejętności przekraczania granic...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!