Matematyczne wędrówki ścieżkami polskiej przyrody

Pomysł na lekcję

Cały świat przyrody ożywionej i nieożywionej da się opisać za pomocą... matematyki. Czasem w postaci prostego odliczania, a innym razem – w formie długich skomplikowanych wzorów. Zanim jednak dzieci zrozumieją, że rzeczywiście tak jest, zwróćmy ich uwagę na to, że matematyka i przyroda to dwie siostry nierozłączki. Pozwólmy uczniom dostrzegać ten związek, nauczmy ich patrzeć na otaczający świat oczami matematyka, przekonajmy ich o istnieniu niezgłębionej Księgi Przyrody, której na próżno szukać w księgarniach. Idąc za radą Comeniusa, „uczmy dzieci nie tylko z książek, ale także z nieba, ziemi, dębów i buków”. Wpajajmy im miłość do ojczystej przyrody, która chętnie odsłoni przed nimi swoje tajemnice i ukaże niezmierzone bogactwo, a także pomoże pokonać matematyczne trudności i rozwinie rozmaite – nie tylko przyrodnicze czy matematyczne naukowe talenty.

POLECAMY

Scenariusz dnia aktywności w kl. III
 

Czas trwania zajęć 4 godziny lekcyjne
Cele ogólne
  • ukazanie dzieciom ścisłego związku matematyki z przyrodą
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów
  • budzenie miłości do ojczystej przyrody
Cele szczegółowe Uczeń:
  • aktywnie uczestniczy w poznawaniu bogactwa i piękna rodzimej przyrody
  • dostrzega związek matematyki z przyrodą
  • rozumie konieczność poszanowania przyrody
  • współuczestniczy w wykonywaniu pomocy dydaktycznych o charakterze matematyczno-przyrodniczym
  • potrafi „czytać” Księgę Przyrody
  • poznaje osiągnięcia Fibonacciego – wybitnego matematyka i badacza przyrody 
  • umie w sposób wybiórczy korzystać z różnych źródeł informacji naukowej
Metody i formy pracy
  • pogadanka
  • rozmowa kierowana
  • działania praktyczne pod kierunkiem nauczyciela
  • praca indywidualna...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy