Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYWIAD NUMERU

10 września 2018

NR 13 (Styczeń 2016)

Uczyć, badać, badać, uczyć…

0 175

Izrael znany jest z doskonałego poziomu edukacji szkolnej i studiów wyższych. Przyglądamy się problemom edukacji przyrodniczej tamże, rozmawiając z prof. Reuvenem Yosefem, obecnie pracującym jako nauczyciel w szkole średniej w znanym kurorcie Eilat nad Morzem Czerwonym.

Profesor Reuven Yosef urodził się i dorastał w Indiach. W roku 1974 wyemigrował do Izraela, gdzie jako siedemnastolatek wstąpił do armii izraelskiej. Studia licencjackie ukończył w roku 1987 na Uniwersytecie w Hajfie, a magisterskie w roku 1989 na Uniwersytecie Ben Guriona. Następnie wyjechał do USA i w 1992 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Stanowym Ohio, gdzie w 1993 roku został zatrudniony na pozycji post-doca na Uniwersytecie Cornell i Archbold Biological Station na Florydzie. Równolegle, w latach 1991-1993, pracował dla NASA, zajmując się bezpieczeństwem lądowania i ochroną promów kosmicznych przed kolizjami z ptakami na Przylądku Canaveral. Główne zainteresowania prof. Yosefa to biologia, ochrona, ekologia rozrodu, strategie migracji oraz ekologia behawioralna ptaków, przede wszystkim dzierzb. W roku 1993, po badaniach prowadzonych w USA, wrócił do Izraela, gdzie osiadł i prowadzi badania w Eilat położonym nad Morzem Czerwonym. W lokalnej społeczności zapisał się przede wszystkim jako inicjator projektu przekształcenia lokalnego wysypiska śmieci na ptasi azyl Bird Sanctuary, będący przystankiem tuż po i przed pokonaniem bariery ekologicznej w postaci kompleksu pustyń − pustyni Synaj, Arabskiej oraz Sahary. Równocześnie pracował na Wydziale Biologii Uniwersytetu Ben Guriona w Beer Szewa, ale i dużo podróżował, wygłaszając cykle wykładów w różnych innych instytutach i uniwersytetach na całym świecie (Indie, Włochy, Mongolia, USA, Polska etc.). Stworzył również stację badania wędrówek ptaków International Birding & Research Centre Eilat, będącą nie tylko miejscem zaawansowanych badań naukowych, ale i kursów edukacji przyrodniczej dla dziesiątków tysięcy dzieci z Izraela i krajów ościennych. Po przejściu na emeryturę przestał zajmować się ptasim rezerwatem i organizacją badań naukowych. Nie chciał jednak rozstawać się z posiadaną wiedzą i umiejętnościami, dlatego chętnie został nauczycielem. Profesor Yosef kładzie nacisk na zaszczepianie myśli naukowo-badawczej u starszych licealistów, realizując autorski program nauczania. Jest bardzo otwarty na współpracę z nauczycielami z innych krajów.

Profesora Reuvena Yosefa znam prawie 20 lat, a w 1999 roku byłem na post- -docu w IBRCE. Do dziś pozostajemy w prywatnych i naukowych kontaktach, stąd nieco familiarny ton wywiadu.

Kiedy rozpoczęło się Twoje zamiłowanie do historii naturalnej, a następnie do ochrony przyrody?

Trudno przypomnieć sobie ten jeden jedyny moment. W zasadzie zamiłowanie to było we mnie od zawsze. Jako małe dziecko podnosiłem i oglądałem różne zwierzęta i zawsze starałem się umiejscowić je w całym ekosystemie. Mój wujek był zoologiem i stąd pewnie, po czasie, zdecydowałem się na podobną ścieżkę życiową.

Czy nauczyciele w szkołach podstawowych i średnich mieli udział w rozbudzaniu Twoich pasji przyrodniczych?

Tak, oczywiście i to na wszystkich poziomach edukacji. W zasadzie stąd zaczerpnąłem obecny pomysł na życie, że warto uczyć nauczycieli i wskazywać na najważniejsze rzeczy w procesie nauczania. Stąd też pomysł, by nie tylko przybliżać uczniom suche książkowe fakty, a po prostu wspólnie prowadzić badania. 

Co uważasz za swój największy naukowy i dydaktyczny sukces?

Trudno oddzielić moje naukowe i nauczycielskie sukcesy od mojego życia rodzinnego, w tym rozwoju moich dzieci. Uczniów, studentów i praktykantów też nieco postrzegam jak dzieci. Ich sukcesy są tym, co z perspektywy lat najbardziej mi się podoba. Z wieloma z nich jeszcze po latach współpracujemy i ciągle rozwijamy nowe pomysły badawcze.

Widzę, że angażujesz się w bardzo różnorodne działania naukowe, jak i te związane z nauczaniem. Skąd takie szerokie zainteresowania i co jest siłą napędową tych różnorodnych aktywności?

Jestem biologiem, szczególnie zainteresowanym ochroną przyrody. Cały czas w swoim umyśle staram się przetwarzać zaobserwowane rzeczy i próbować je zrozumieć. Uważam edukację...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy