Już dziś widzimy, jak wielką cenę musimy płacić za skażenie wody, powietrza, gleby, niekontrolowaną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. To niestety ostateczny moment, aby coś z tym zrobić, by wykorzystać ludzką inteligencję nie tylko do ułatwiania sobie życia, ale przede wszystkim… do jego zachowania.
Podobno największą szansę na uratowanie Ziemi przed zagładą mają dzieci. Jednak aby tak się stało, trzeba w nie odpowiednio zainwestować, promując właściwe postawy, ponadczasowe wartości, ucząc, że nawet najskromniejsze codzienne działania sumują się, stanowiąc jedno wielkie przedsięwzięcie, jakim jest ochrona życia na Ziemi.
Zamieszczone w tym artykule propozycje zajęć z uczniami mają na celu uświadomienie im niektórych problemów, z jakimi boryka się nasza planeta, oraz ustalenie prostych działań prowadzących do ratowania Ziemi i żyjących na niej ludzi.
POLECAMY
Ocieplenie klimatu – to dobrze czy źle?
Na to pytanie niektóre dzieci odpowiedzą, że dobrze, bo przecież ludzie i zwierzęta ogólnie nie lubią chłodu, wolą ciepłe, słoneczne dni. Z pewnością pojawią się i takie wypowiedzi, które zwrócą uwagę na negatywne skutki ocieplenia klimatu. Gdzie leży prawda? W tym przypadku na pewno nie pośrodku! Oto prosty eksperyment, który unaoczni groźne dla Ziemi i ludzi oblicze efektu cieplarnianego.
Należy przygotować:
- dość szerokie szklane naczynie,
- kilka kamieni – w tym jeden z „czapą lodową” (w tym celu wcześn iej należy zamrozić wodę w foliowej torebce),
- naczynie z wodą.
Należy umieścić kamienie w misce. Kamień z czapą lodową umownie będzie symbolizował Antarktydę, zaś pozostałe kamienie utworzą wyspy. Trzeba wlać do...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!