Najważniejszym aspektem w wykorzystaniu zwierząt do celów edukacyjnych jest zachowanie przy tym troski o ich dobrostan i zapewnienie im możliwie najlepszych warunków bytowych. Zarówno w przypadku zwierząt okazjonalnie biorących udział w zajęciach lekcyjnych, jak i dla tzw. „zwierzątek klasowych” komfort psychiczny i fizyczny przekłada się bezpośrednio na ich odbiór przez uczniów. Zdecydowanie można wskazać zwierzęta o większych i mniejszych predyspozycjach do tego typu wykorzystania. Również pochodzenie i historia danego osobnika może wpłynąć na jego potencjał jako zwierzęcia dydaktycznego – trzeba to uwzględnić. Źle dobrane zwierzę będzie przeżywało gehennę, stres może wywoływać agresywne zachowania, a jego zadanie nie zostanie należycie spełnione.
POLECAMY
Podstawowe błędy
Najpopularniejsze w handlu gryzonie, jak świnki morskie i chomiki, są prawdopodobnie najgorszym wyborem na zwierzęta dydaktyczne. Świnki morskie to wbrew obiegowej opinii szalenie delikatne i wrażliwe zwierzęta, bardzo podatne na błędy żywieniowe i kompletnie nieodporne na stres. Dodatkowo ich potrzeba życia u boku drugiej świnki morskiej jest tak silna, że trzymanie świnki pojedynczo rozważane jest w kategoriach okrucieństwa wobec zwierząt, a na przykład w Szwajcarii jest wręcz prawnie zakazane. Popularność świnek morskich wynika z faktu, że niebywale rzadko przejawiają one jakiekolwiek oznaki agresji, są stosunkowo duże i łatwo dostępne.
Chomiki natomiast to samotnicze zwierzęta skłonne do agresji – zarówno względem siebi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!