Jak skutecznie zapamiętać wiele informacji, czyli słow kilka o mnemotechnikach

Z praktyki szkolnej

Mnemotechniki umożliwiają bardzo szybkie zapamiętywanie informacji – w tempie, które nie jest możliwe przy tradycyjnym „kuciu”. Nie są niczym nowym dla ludzkości. Używane już były przez starożytnych Greków do zapamiętywania elementów przemówień i logicznych dysput.

Możliwości mózgu

Stosowanie technik pamięciowych nie wymaga użycia komputera, komórki ani nawet papieru. Osoba korzystająca z mnemotechnik pozwala mózgowi zapisywać informacje w sposób bardziej dostosowany do jego sposobu działania. Wiele mnemotechnik opiera się na budowaniu plastycznych obrazów, pełnych kolorów, gwałtownych zdarzeń. Dzieje się tak dlatego, że ludzki mózg potrafi znacznie dokładniej i trwalej zapamiętać nawet bardzo skomplikowane widoki niż abstrakcyjne cyfry czy nazwy. 

POLECAMY

Umiejętność zapamiętywania miejsc, twarzy i zdarzeń w toku rozwoju ludzkiego gatunku miała szansę długo się rozwijać. Pismo i cyfry są wynalazkiem w porównaniu z długością trwania ludzkiego gatunku. Mnemotechniki były stosowane w starożytności (wiele współcześnie stosowanych technik wywodzi się z tego okresu), średniowieczu (były uczone w wielu szkołach, propagował je np. św. Tomasz z Akwinu). Wiele prostych mnemotechnik jest przekazywanych nadal z pokolenia na pokolenie. Mało kto nie słyszał zdania „Rzym na siedmiu piętrzy się wzgórzach”, pomagającego zapamiętać datę założenia Wiecznego Miasta (753 r. p.n.e.). Niestety, takie pojedyncze zdania służą raczej jako ciekawostka, a nie sposób na zapamiętywanie.  Po co?

Obecnie uczniowie mają wiele możliwości zapisywania i odnajdywania informacji. Ma...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy