Jeszcze nie tak dawno główną rozrywką dzieci były gry planszowe oraz zabawy z rówieśnikami na świeżym powietrzu. Dziś tę rozrywkę zastąpił komputer, który stał się powszechnym sposobem spędzania czasu wolnego, rozrywką, jakiej oddają się młodzi ludzie w całej Polsce. Częścią tej współczesnej kultury są różnego rodzaju gry komputerowe.
Rzeczywiste oddziaływanie gier komputerowych na rozwój dzieci nie jest do końca zbadany i wyjaśniony. W literaturze psychopedagogicznej można znaleźć argumenty przemawiające zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść gier komputerowych. Ważną sprawą wydaje się więc zintensyfikowanie oddziaływań profilaktycznych i edukacyjnych adresowanych do całej społeczności szkolnej, by dzieci – użytkownicy gier komputerowych – potrafiły z nich mądrze i bezpiecznie korzystać. Istotna jest także odpowiednio prowadzona edukacja rodziców, którzy ponoszą główny ciężar wychowania swych dzieci. To do nich należą codzienne działania chroniące dziecko i jego wrażliwą psychikę przed złą stroną multimediów. Nikt nie zastąpi rodzica w obowiązku monitorowania tego, co dziecko robi w sieci, co ogląda, czyta, z kim rozmawia, w jakie gra gry – wszystko to ma duże znaczenie nie tylko dla jego bezpieczeństwa, ale głównie dla jego rozwoju psychicznego.
POLECAMY
Rolą nauczycieli jest wsparcie uczniów i rodziców w uświadamianiu istoty tego problemu. Nie chodzi tu o straszenie ani wprowadzenie zakazu używania przez uczniów gier komputerowych, lecz o przekazywanie rzetelnych informacji na temat ich oddziaływań na psychikę młodego człowieka.
Pozytywne aspekty gier komputerowych
Przełom wieków XX/XXI to okres ogromnego rozwoju technologii informatycznej i czas pojawienia się komputerów jako nowoczesnego narzędzia edukacyjnego. Pierwsza gra komputerowa powstała w latach 50. ubiegłego wieku. Dwadzieścia lat później popularną, niezbyt skomplikowaną grą był „Tenis” i „Latające kostki”. Dzisiejsze gry komputerowe nie przypominają tych pierwszych. Większość z nich ma wielowątkową fabułę pozwalającą np.: budować całe wsie i miasta, projektować stroje, bawić się we właściciela gospodarstwa rolniczego, żołnierza uczestniczącego w bitwach czy być kierowcą rajdowym Formuły 1.
Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów na polecenie Parlamentu Europejskiego przeprowadziła w 2008 r. badania na temat wpływu gier komputerowych na dzieci. Wyniki są bardzo obiecujące – korzystanie z gier zachęca młodzież do kreatywnego działania i współpracy. Jak twierdzi Toine Manders, autor rapo...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!