Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki szkolnej

14 sierpnia 2018

NR 17 (Wrzesień 2016)

Zajęcia w lesie – realizowane przez nauczyciela

0 51

Wydaje się, że program zajęć przedmiotów przyrodniczych jest bardzo napięty. Zorganizowanie zajęć te­renowych niejednokrotnie ze względów organizacyjnych i finansowych stoi pod znakiem zapytania. Nauczyciele chętnie korzystają z coraz szerszej oferty ośrodków edukacji przyrodniczej. Dziś prawie każde nadleśnictwo, park krajobrazowy, park narodowy posiada swój dział zajmujący się edukacją, gdzie w sposób przystępny ukazywany jest bogaty świat lasu. Na zajęcia z leśnikiem przyjeżdżają zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie liceów. Jednak nie każda szkoła czy klasa może sobie pozwolić na dodatkowe ponoszenie kosztów. Niejednokrotnie zdarza się, że ośrodki ze względu na duże zainteresowanie nie mają wolnych terminów. W tym wypadku nauczycielowi pozostaje samodzielne przeprowadzenie zajęć, w których przybliży podopiecznym zagadnienie skomplikowanego ekosystemu leśnego. Oczywisty jest fakt, że każdy nauczyciel ma wypracowany swój sposób prowadzenia i przygotowywania się do zajęć.

Zagadnienia poruszane przez leś­ni­ctwo są dla wielu grup społecznych bardzo ciekawe, jednak dla osób, które na co dzień nie są związane z lasem, niejasne mogą być sformułowania zawarte w profesjonalnych publikacjach poświęconych lasom i leśnictwu. Nauczyciele próbujący poszerzyć swoją wiedzę niekiedy muszą przebrnąć przez niezrozumiałe słownictwo, jak urządzanie lasu, rębnia, wydzielenie i wiele innych. Jednak dzięki coraz szerszemu dostępowi do Internetu poszukiwanie wszelkich informacji jest dużo łatwiejsze. Pomocna w tłumaczeniu trudnych słów z zakresu leśnictwa jest m.in. encyklopedia leśna (http://www.encyklopedialesna.pl), która zawiera wiele haseł związanych z lasem i leśnictwem. Przygotowując się do zajęć, warto odwiedzić również stronę Lasów Państwowych (http://www.lasy.gov.pl), gdzie możemy zapoznać się z najnowszymi danymi dotyczącymi lasu. Warto zajrzeć do zakładki „Leśnictwo serwis profesjonalistów”, gdzie w dziale publikacje znajdują się przedstawione w przejrzysty sposób ciekawe zestawienia statystyczne. Mogą one nie tylko w prosty sposób zobrazować najważniejsze dane statystyczne o lasach w Polsce, ale również mogą być przydatne w przygotowaniu ciekawej prezentacji na lekcję. Koleją stroną internetową do wykorzystania podczas przygotowania się do zajęć z uczniami jest możliwość skorzystania z Banku Danych o Lasach  (http://www.bdl.lasy.gov.pl), gdzie w zakładce las na mapach można za pomocą interaktywnej mapy wyświetlić dowolny fragment drzewostanu w Polsce.

W przypadku prowadzenia zajęć terenowych prowadzonych w sąsiednim parku lub lesie dobrym pomysłem jest poprowadzenie zajęć z pomocą przewodników, kluczy do rozpoznawania flory i fauny. Z tego rodzaju książkami część uczniów może mieć pierwszy kontakt właśnie na zajęciach terenowych. Książki te można również wykorzystać na zajęciach kameralnych, np. oznaczając materiał roślinny, który został zebrany przez uczniów w ramach pracy domowej. Aktualnie oferta wydawnictw publikujących książki poruszające tematykę przyrodniczą jest bardzo szeroka. Jednak przy wyborze książki, która spełni swoją rolę na zajęciach terenowych, należy wzią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy