Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki szkolnej

14 sierpnia 2018

NR 17 (Wrzesień 2016)

Zajęcia w lesie – realizowane przez nauczyciela

0 125

Wydaje się, że program zajęć przedmiotów przyrodniczych jest bardzo napięty. Zorganizowanie zajęć te­renowych niejednokrotnie ze względów organizacyjnych i finansowych stoi pod znakiem zapytania. Nauczyciele chętnie korzystają z coraz szerszej oferty ośrodków edukacji przyrodniczej. Dziś prawie każde nadleśnictwo, park krajobrazowy, park narodowy posiada swój dział zajmujący się edukacją, gdzie w sposób przystępny ukazywany jest bogaty świat lasu. Na zajęcia z leśnikiem przyjeżdżają zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie liceów. Jednak nie każda szkoła czy klasa może sobie pozwolić na dodatkowe ponoszenie kosztów. Niejednokrotnie zdarza się, że ośrodki ze względu na duże zainteresowanie nie mają wolnych terminów. W tym wypadku nauczycielowi pozostaje samodzielne przeprowadzenie zajęć, w których przybliży podopiecznym zagadnienie skomplikowanego ekosystemu leśnego. Oczywisty jest fakt, że każdy nauczyciel ma wypracowany swój sposób prowadzenia i przygotowywania się do zajęć.

Zagadnienia poruszane przez leś­ni­ctwo są dla wielu grup społecznych bardzo ciekawe, jednak dla osób, które na co dzień nie są związane z lasem, niejasne mogą być sformułowania zawarte w profesjonalnych publikacjach poświęconych lasom i leśnictwu. Nauczyciele próbujący poszerzyć swoją wiedzę niekiedy muszą przebrnąć przez niezrozumiałe słownictwo, jak urządzanie lasu, rębnia, wydzielenie i wiele innych. Jednak dzięki coraz szerszemu dostępowi do Internetu poszukiwanie wszelkich informacji jest dużo łatwiejsze. Pomocna w tłumaczeniu trudnych słów z zakresu leśnictwa jest m.in. encyklopedia leśna (//www.encyklopedialesna.pl), która zawiera wiele haseł związanych z lasem i leśnictwem. Przygotowując się do zajęć, warto odwiedzić również stronę Lasów Państwowych (//www.lasy.gov.pl), gdzie możemy zapoznać się z najnowszymi danymi dotyczącymi lasu. Warto zajrzeć do zakładki „Leśnictwo serwis profesjonalistów”, gdzie w dziale publikacje znajdują się przedstawione w przejrzysty sposób ciekawe zestawienia statystyczne. Mogą one nie tylko w prosty sposób zobrazować najważniejsze dane statystyczne o lasach w Polsce, ale również mogą być przydatne w przygotowaniu ciekawej prezentacji na lekcję. Koleją stroną internetową do wykorzystania podczas przygotowania się do zajęć z uczniami jest możliwość skorzystania z Banku Danych o Lasach  (//www.bdl.lasy.gov.pl), gdzie w zakładce las na mapach można za pomocą interaktywnej mapy wyświetlić dowolny fragment drzewostanu w Polsce.

W przypadku prowadzenia zajęć terenowych prowadzonych w sąsiednim parku lub lesie dobrym pomysłem jest poprowadzenie zajęć z pomocą przewodników, kluczy do rozpoznawania flory i fauny. Z tego rodzaju książkami część uczniów może mieć pierwszy kontakt właśnie na zajęciach terenowych. Książki te można również wykorzystać na zajęciach kameralnych, np. oznaczając materiał roślinny, który został zebrany przez uczniów w ramach pracy domowej. Aktualnie oferta wydawnictw publikujących książki poruszające tematykę przyrodniczą jest bardzo szeroka. Jednak przy wyborze książki, która spełni swoją rolę na zajęciach terenowych, należy wziąć po uwagę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy