Człowiek i środowisko – gra dydaktyczna

Pomysł na lekcję

Gra dydaktyczna powstała w ramach zajęć „Edukacja ekologiczna i prozdrowotna” realizowanych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i prowadzonych przez dr Renatę Dudziak. Gra ma na celu powtórzenie i utrwalenie wiadomości związanych z działem „Ochrona środowiska”. Zajęcia z użyciem tej gry zostały przeprowadzone kilkakrotnie dla gimnazjalistów z poznańskich szkół w ramach powtórki do egzaminu gimnazjalnego. Autorkami są Marta Sowińska, Sylwia Wieczorek oraz Katarzyna Kulus, które ukończyły Wydział Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierunek: biologia, specjalność: nauczanie biologii i przyrody. 

Potrzebne będą:

POLECAMY

  • białe kartki, długopisy (po kilka dla każdej grupy),
  • kolorowe karteczki (dziewięć żółtych, dziewięć niebieskich, sześć czerwonych, dziesięć zielonych, dziesięć brązowych),
  • torba, w której będą karteczki do losowania,
  • tablica do zapisywania punktów,
  • sprzęt multimedialny,
  • prezentacja do pobrania dostępna pod adresem: //tinyurl.com/czlowiekisrodowisko (wystarczy wejść na powyższą stronę, nacisnąć Pobierz plik, zapisać na komputerze i po uruchomieniu prezentacji wybrać opcję Tylko do odczytu).

Zasady gry

  1. Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup wybiera kapitana oraz nazwę drużyny. Prowadzący zapisuje nazwy na tablicy.
  2. Prowadzący rozdaje każdej grupie kartki i długopisy.
  3. Jest 5 kategorii:
    - Globalne ocieplenie klimatu
    - Źródła energii
    - Ochrona przyrody
    - Ochrona środowiska
    - Odpady w środowisku
  4. Kapitan pierwszej grupy losuje kartkę, kolor kartki odpowiada właściwej kategorii. Na kartce dodatkowo zapisana jest cyfra, która odpowiada właściwemu zagadnieniu.
  5. Prowadzący odszukuje na prezentacji wybraną przez kapitana kategorię oraz właściwe zadanie i odczytuje pierwszą podpowiedź. Uczniowie zastanawiają się w obrębie grupy, co to za hasło. Proponowane odpowiedzi zapisują na kartkach. Prowadzący sprawdza, czy któreś propozycje są prawidłowe. Jeśli jakiejś grupie uda się odgadnąć pojęcie po pierwszej podpowiedzi, otrzymuje 5 punktów, jeśli nie, gra toczy się dalej. Analogicznie postępuje się przy kolejnych podpowiedziach, jednak za rozpoznanie pojęcia po dwóch podpowiedziach grupa otrzymuje 4 punkty, po trzech – 3 punkty, po czterech – 2 punkty, po pięciu grupa otrzymuje 1 punkt. Jeśli drużyna nie odgadnie hasła, otrzymuje 0 punktów. 
  6. Po rozpoznaniu hasła przez wszystkie grupy kapitan kolejnej losuje kolorową kartkę.
  7. Jeśli jakaś drużyna odgadnie hasło, musi poczekać, aż pozostałe grupy rozpoznają pojęcie. 
  8. Jeśli wszystkie grupy odgadną hasło, a do przeczytania zostaną jeszcze podpowiedzi, prowadzący może je odczytać w celu utrwalenia. 
  9. Gra kończy się po ustalonym czasie lub po rozpoznaniu wszystkich pojęć.
  10. Wygrywa drużyna, która uzyska największą liczbę punktów.

Kategoria: 

Globalne ocieplenie klimatu

1. Hasło

1. Podpowiedź za 5 punktów
Proces zachodzący na wszystkich planetach, które posiadają atmosferę.
2. Podpowiedź za 4 punkty
Proces wywoływany przez gazy cieplarniane, pyły oraz aerozole zawieszone w atmosferze.
3. Podpowiedź za 3 punkty
Proces powodujący podwyższenie tem­peratury na Ziemi.
4. Podpowiedź za 2 punkty
Zjawisko podnoszenia temperatury planety spowodowane obecnością gazów cieplarnianych w atmosferze.
5. Podpowiedź za 1 punkt


Hasło: Efekt cieplarniany

2. Hasło

1. Podpowiedź za 5 punktów
Jego przyczyną jest nadmierne spalanie przez człowieka paliw kopalnych.
2. Podpowiedź za 4 punkty
W 90% spowodowany jest przez człowieka, natomiast wpływ czynników naturalnych szacuje się na 10%.
3...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy