✓Liczba godzin lekcyjnych: 2 x 45 minut
✓Poziom: szkoła podstawowa
✓Cel ogólny zajęć: poznanie budowy i funkcjonowania układu ruchu
✓ Cele szczegółowe:
W zakresie wiadomości uczeń:
- wymienia elementy składowe układu ruchu,
- przedstawia rolę szkieletu oraz mięśni podczas poruszania się,
- podaje główne części, z których składa się szkielet,
- wylicza kości budujące szkielet,
- rozróżnia kości krótkie, długie, płaskie i różnokształtne oraz podaje ich przykłady,
- wymienia sposoby połączenia kości,
- wylicza różne grupy mięśni.
W zakresie umiejętności uczeń:
POLECAMY
- podpisuje kości na schematycznym rysunku,
- charakteryzuje podział kości ze względu na ich kształt i wielkość,
- określa na sobie położenie przykładowych połączeń kości,
- charakteryzuje funkcje szkieletu,
- określa, w jaki sposób pracują mięśnie,
- proponuje przykładowe zachowania, które mają korzystny wpływ na układ ruchu.
Postawy i przekonania. Uczeń:
- rozumie potrzebę dbania o układ ruchu,
- aktywnie pracuje na zajęciach,
- przestrzega obowiązujących reguł,
- zachowuje się kulturalnie podczas lekcji.
✓Środki dydaktyczne:
- łamigłówka,
- model szkieletu,
- modele różnych typów kości,
- schemat budowy szkieletu,
- wycięte elementy szkieletu,
- telefon/tablet z wgraną aplikacją do odczytywania kodów QR (np. NeoReader),
- komputer oraz sprzęt multimedialny.
✓Strategie nauczania:
- asocjacyjna,
- operacyjna.
✓Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
✓Metody nauczania:
- metody oparte na asymilacji wiedzy: pogadanka,
- metody oparte na obserwacji: pokaz, film dydaktyczny,
- metody oparte na działaniu praktycznym: ćwiczenia w klasie (kody QR), mapa myśli.
Przebieg lekcji:
Przygotowanie przed zajęciami: nauczyciel drukuje powiększone elementy szkieletu na kartkach A4 i wycina je (załącznik 3). Do każdego elementu przykleja kod QR z zakodowaną nazwą kości (załącznik 4), następnie poszczególne elementy ukrywa w różnych miejscach w sali.
Faza przygotowawcza
- Przywitanie uczniów.
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Nauczyciel rozdaje dzieciom łamigłówkę (załącznik 1), której rozwiązanie stanowi temat lekcji. Uczeń, który jako pierwszy ją rozwiąże, zapisuje temat na tablicy, pozostałe dzieci zapisują go w zeszycie.
Faza realizująca
- Prowadzący przedstawia dzieciom cel zajęć oraz zagadnienia, które będą omawiane.
- Nauczyciel pyta dzieci, z jakich elementów zbudowany jest układ ruchu (szkielet i mięśnie). Wspólne omówienie roli szkieletu oraz mięśni podczas poruszania się.
- Następnie prowadzący prezentuje uczniom model szkieletu: wyjaśnia, że szkielet zbudowany jest z 5 głównych części – czaszki, klatki piersiowej, kręgosłupa, kości kończyn górnych i kości kończyn dolnych. Dzieci zapisują notatkę w zeszycie.
- Nauczyciel rozdaje uczniom schemat budowy szkieletu (załącznik 2). Zadaniem dzieci jest podpisanie jego poszczególnych elementów: uczniowie odszukują rozmieszczone w klasie elementy szkieletu, odczytują za pomocą telefonu/tabletu kody QR i podpisują właściwe elementy w zeszycie. Prowadzący na bieżąco kontroluje poprawność wykonywania zadania.
- Prowadzący przedstawia uczniom modele różnych kości i wyjaśnia ich podział ze względu na kształt i wielkość (kości długie, krótkie, płaskie oraz różnokształtne). Dzieci wklejają rozdane rysunki kości (załącznik 5) i określają ich typy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i poprawia ewentualne błędy.
- Nauczyciel prezentuje dzieciom przy pomocy modelu szkieletu sposoby połączenia kości (ruchome i nieruchome) oraz wymienia przykładowe. Prowadzący prosi podopiecznych o wskazanie na sobie, gdzie jeszcze znajdują się wymienione połączenia. Uczniowie sporządzają notatkę.
- Pogadanka na temat funkcji szkieletu (umożliwia ruch, stanowi rusztowanie, chroni narządy wewnętrzne), uczniowie zapisują notatkę w zeszycie.
- Prowadzący informuje dzieci, że w naszym ciele występują mięśnie szkieletowe, których praca jest zależna od naszej woli, oraz mięśnie narządów wewnętrznych, których pracy nie jesteśmy w stanie kontrolować. Podaje przykłady tych mięśni. Uczniowie sporządzają notatkę.
- Nauczyciel pre...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!