Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

22 czerwca 2018

NR 27 (Maj 2018)

Jak się poruszamy?

301

✓Liczba godzin lekcyjnych: 2 x 45 minut
✓Poziom: szkoła podstawowa 
✓Cel ogólny zajęć: poznanie budowy i funkcjonowania układu ruchu
✓ Cele szczegółowe:
 W zakresie wiadomości uczeń:
- wymienia elementy składowe układu ruchu,
- przedstawia rolę szkieletu oraz mięśni podczas poruszania się,
- podaje główne części, z których składa się szkielet,
- wylicza kości budujące szkielet,
- rozróżnia kości krótkie, długie, płaskie i różnokształtne oraz podaje ich przykłady,
- wymienia sposoby połączenia kości,
- wylicza różne grupy mięśni.
 

W zakresie umiejętności uczeń:

  • podpisuje kości na schematycznym rysunku,
  • charakteryzuje podział kości ze względu na ich kształt i wielkość,
  • określa na sobie położenie przykładowych połączeń kości,
  • charakteryzuje funkcje szkieletu,
  • określa, w jaki sposób pracują mięśnie,
  • proponuje przykładowe zachowania, które mają korzystny wpływ na układ ruchu.

Postawy i przekonania. Uczeń:

  • rozumie potrzebę dbania o układ ruchu,
  • aktywnie pracuje na zajęciach,
  • przestrzega obowiązujących reguł,
  • zachowuje się kulturalnie podczas lekcji.

✓Środki dydaktyczne:

  • łamigłówka,
  • model szkieletu,
  • modele różnych typów kości,
  • schemat budowy szkieletu,
  • wycięte elementy szkieletu,
  • telefon/tablet z wgraną aplikacją do odczytywania kodów QR (np. NeoReader),
  • komputer oraz sprzęt multimedialny. 

✓Strategie nauczania:

  • asocjacyjna,
  • operacyjna.

✓Formy pracy:

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

✓Metody nauczania:

  • metody oparte na asymilacji wiedzy: pogadanka,
  • metody oparte na obserwacji: pokaz, film dydaktyczny,
  • metody oparte na działaniu praktycznym: ćwiczenia w klasie (kody QR), mapa myśli.

Przebieg lekcji:

Przygotowanie przed zajęciami: nauczyciel drukuje powiększone elementy szkieletu na kartkach A4 i wycina je (załącznik 3). Do każdego elementu przykleja kod QR z zakodowaną nazwą kości (załącznik 4), następnie poszczególne elementy ukrywa w różnych miejscach w sali. 

Faza przygotowawcza

  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe.
  • Nauczyciel rozdaje dzieciom łamigłówkę (załącznik 1), której rozwiązanie stanowi temat lekcji. Uczeń, który jako pierwszy ją rozwiąże, zapisuje temat na tablicy, pozostałe dzieci zapisują go w zeszycie. 

Faza realizująca

  • Prowadzący przedstawia dzieciom cel zajęć oraz zagadnienia, które będą omawiane. 
  • Nauczyciel pyta dzieci, z jakich elementów zbudowany jest układ ruchu (szkielet i mięśnie). Wspólne omówienie roli szkieletu oraz mięśni podczas poruszania się.
  • Następnie prowadzący prezentuje uczniom model szkieletu: wyjaśnia, że szkielet zbudowany jest z 5 głównych części – czaszki, klatki piersiowej, kręgosłupa, kości kończyn górnych i kości kończyn dolnych. Dzieci zapisują notatkę w zeszycie.
  • Nauczyciel rozdaje uczniom schemat budowy szkieletu (załącznik 2). Zadaniem dzieci jest podpisanie jego poszczególnych elementów: uczniowie odszukują rozmieszczone w klasie elementy szkieletu, odczytują za pomocą telefonu/tabletu kody QR i podpisują właściwe elementy w zeszycie. Prowadzący na bieżąco kontroluje poprawność wykonywania zadania.
  • Prowadzący przedstawia uczniom modele różnych kości i wyjaśnia ich podział ze względu na kształt i wielkość (kości długie, krótkie, płaskie oraz różnokształtne). Dzieci wklejają rozdane rysunki kości (załącznik 5) i określają ich typy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i poprawia ewentualne błędy.
  • Nauczyciel prezentuje dzieciom przy pomocy modelu szkieletu sposoby połączenia kości (ruchome i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy