Leśne lekcje

Pomysł na lekcję

Już w starożytności odkryto dobroczynny wpływ przyrody na organizm człowieka. Obecne zmiany sposobu życia, aktywności, spędzania czasu wolnego, dominujący siedzący tryb pracy w zamkniętych pomieszczeniach sprawiają, że odkrycie z przeszłości zyskuje wielu zwolenników, przez co staje się znów aktualne. Współczesność to głównie podejmowanie aktywności w środowisku cyfrowym, czego konsekwencją może być odcięcie się od przyrody oraz zespół deficytu natury – termin ten jako pierwszy wprowadził Richard Louv, amerykański pisarz, eseista, dziennikarz. Louv stwierdził, że wiele psychosomatycznych dysfunkcji i zaburzeń rozwojowych może wynikać z braku lub ograniczeń kontaktu dzieci z naturą. Człowiek jest nieodłącznym elementem przyrody, rezygnowanie z kontaktów z nią doprowadza do zaburzeń ludzkiego organizmu. Wszelka aktywność w naturalnym środowisku wpływa na zaspokajanie potrzeby ruchu, wyostrza zmysły, wzmacnia odporność, ma również wpływ na rozwój inteligencji.

Koncepcja Leśnych Szkół (ang. Forest Schools) powstała już w latach 50. XX wieku w Skandynawii jako metoda prowadzenia edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży, również w Walii zyskała w latach 90. XX wieku szczególne miejsce, rozwijania kompetencji społecznych, sprawności fizycznej wiedzy i umiejętności przyrodniczych, dzieci i dorosłych. Leśne szkoły i przedszkola są formą edukacji funkcjonującą również w Japonii, Szwajcarii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA czy Kanadzie.

POLECAMY

Kontakt z przyrodą stał się integralną częścią estetoterapii, przykładem wykorzystującym dobroczynny wpływ lasu na organizm człowieka jest silwoterapia. Ta forma nazywana jest także drzewoterapią i ma ona na celu pobudzanie organizmu do samouleczenia, poprzez przebywanie w obecności drzew i krzewów. Liczne badania naukowe potwierdzają leczniczy wpływ drzew na organizm ludzki. Sylwoterapia wykorzystuje właściwości bakteriobójcze, przeciwzapalne i przeciwbólowe substancji zawartych w liściach, kwiatach i korze wielu drzew, a soki i olejki poprawiają samopoczucie i dodają sił. czerpią przyjemność z przebywania w środowisku leśnym.

Charakterystyka leśnych szkół i przedszkoli

  • Zajęcia odbywają się pod nadzorem wykwalifikowanych opiekunów, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa wykorzystują tereny leśne.
  • Dominują grupy mało liczne zazwyczaj 10–12-osobowe. Taka liczebność pozwala na swobodę z wykluczeniem ryzyka, nauczyciel ma również szansę na indywidualne poznanie dziecka oraz określenie jego potrzeb i preferencji w zakresie nauki.
  • Dają możliwość spontanicznego doświadczania i poznawania świata za pomocą różnych zmysłów, co jest podstawą kreatywności i rozwoju wyobraźni.
  • Zapewniają regularny kontakt z naturą – bez względu na porę roku i temperaturę.
  • Nie wymagają zapewnienia budynku zazwyczaj znajdują się w zabezpieczonym wiatą miejscu w lesie. Daje to dużą swobodę bez ograniczania ścianami i meblami.
  • Wprowadzają nastrój tajemniczości i przygody, czyli coś co dzieci lubią najbardziej.
  • Kładą nacisk na nieszablonowe działanie, bezpośrednie doświadczanie, samodzielne poszukiwanie odpo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy