Ogród szkolny – projekt jako edukacyjna mapa myśli

Ekologia

W nowej podstawie programowej dla kl. IV–VIII szkół podstawowych i w tej, która niedługo przestanie obowiązywać dla przedmiotów przyroda w kl. IV–VI oraz biologia w gimnazjum, dużą wagę przywiązuje się do szeroko rozumianych projektów edukacyjnych. Działania w ich obrębie pozwalają lepiej poznać zainteresowania i charaktery podopiecznych. Opisany w niniejszym artykule pomysł na wykonanie projektu, w ramach którego uczniowie urządzają szkolny ogród, może być analizowany interdyscyplinarnie i wszechstronnie. Podczas jego trwania zrealizować można podstawowe założenia z aktualnie obowiązujących aktów prawnych oraz tych nowych, np. z preambuły podstawy programowej kształcenia ogólnego dla kl. IV–VIII szkoły podstawowej. W ten sposób rozbudza się u uczniów ciekawość poznawczą oraz motywację do nauki, a także zagwarantuje wszechstronny rozwój osobowy, który osiągnięty zostanie poprzez doświadczenie, pracę w grupie i warsztaty terenowe. Natomiast indywidualizacja nauczania oraz podział ról spowoduje, że zarówno wzrokowcy, słuchowcy oraz kinestetycy będą wykorzystywali w pełni swoje predyspozycje.

Nowa podstawa programowa a praca metodą projektu

Wspomniana preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego w kl. IV–VIII szkoły podstawowej ma na celu wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej. Osiągnięcie tego założenia jest jak najbardziej możliwe dzięki stosowaniu metody projektu edukacyjnego, podczas którego uczniowie nie tylko przyswajają wiedzę, ale i nabywają kompetencje, takie jak komunikacja, praca w grupie, stosowanie różnorodnych metod badawczych, a przede wszystkim zapoznanie się z metodyką projektową i prawidłowe planowanie prowadzonego przez siebie przedsięwzięcia. Zarządzanie projektem, spisanie harmonogramu prac, podział ról oraz komunikacja w grupie sprzyjają rozwijaniu kompetencji społecznych oraz przygotowuje do wyzwań życia dorosłego. Działania te z kolei wpływają na budowanie u ucznia postawy: kreatywnego, odpowiedzialnego za siebie i zespół, umiejętności rozwiązywania problemów, terminowości i przedsiębiorczości. Podczas pracy tą metodą nauczyciel może indywidualizować proces kształcenia, rozwijając u uczniów określone cechy. Ważnym elementem projektu jest także dokonywana...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy