Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pomysł na lekcję

21 sierpnia 2018

NR 16 (Lipiec 2016)

Orientacja w terenie

0 43

Scenariusz lekcji

✔Temat zajęć: Orientacja w terenie

✔Liczba godzin lekcyjnych: 2 x 45 minut

✔Adresaci: uczniowie gimnazjum oraz liceum

✔Przedmiot: przyroda, biologia

✔Celem zajęć jest zapoznanie kształcenie umiejętności orientowania się w terenie oraz utrwalenie wiadomości związanych z tym działem.  

✔Cele szczegółowe:
W zakresie wiadomości uczeń:

  • definiuje pojęcia: azymut, parokrok,
  • wylicza sposoby określania kierunków świata,
  • podaje cechy przedmiotów terenowych, które są pomocne w oznaczaniu stron świata,
  • wyjaśnia, co to jest busola oraz z jakich elementów się składa, 
  • opisuje sposób określania azymutu,
  • rozpoznaje znaki topograficzne,
  • wyjaśnia, co to jest plan,
  • wymienia różnice pomiędzy planem a mapą.

W zakresie umiejętności uczeń:

  • wyznacza w terenie za pomocą busoli kierunki świata,
  • oznacza azymut w terenie,
  • wykorzystuje parokrok do obliczenia odległości pomiędzy obiektami w terenie,
  • odnajduje obiekty w terenie maszerując na azymut,
  • przelicza skalę.

Postawy i przekonania:

  • doskonalenie zdolności posługiwania się busolą, mapą,
  • przejawia odpowiedzialność za pracę w grupie,
  • bezpiecznie zachowuje się na zajęciach,
  • aktywnie uczestniczy w proponowanych zadaniach.

✔Środki dydaktyczne:

  • karta pracy (załącznik 1),
  • koperty z zadaniami (załącznik 2),
  • busola (dla każdego z uczniów),
  • miara,
  • mapa parku.

✔Strategie nauczania:

  • operacyjna.

✔Formy pracy:

  • zbiorowa, w grupach.

✔Metody nauczania:

  • metody oparte na słowie: pogadanka,
  • metody oparte na działaniu praktycznym: ćwiczenia w terenie, karta pracy,
  • metody oparte na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy: praca z mapą.

Przebieg lekcji:

I Faza przygotowawcza:

  • Przywitanie uczniów.
  • Czynności organizacyjno – porządkowe oraz przypomnienie uczniom zasad właściwego zachowywania się na zajęciach terenowych..  
  • Wyjście do parku/lasu.
  • Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1) i podkładki oraz prosi o wykonanie zadania 1 na karcie pracy. Rozwiązanie łamigłówki jest tematem zajęć.

II Faza realizująca:

  • Prowadzący prowadzi pogadankę na temat sposobów określania kierunków świata. Uczniowie zastanawiają się, jakie cechy przedmiotów w terenie mogą być użyteczne przy oznaczaniu stron świata. 
  • Nauczyciel wręcza każdemu z podopiecznych busole, pyta dzieci, co to za przyrząd, do czego służy oraz z jakich elementów jest zbudowany. Uczniowie uzupełniają zadanie 2 na karcie pracy.
  • Prowadzący pyta uczniów, co to jest azymut i czy wiedzą, w jaki sposób się go określa. Następnie przedstawia podopiecznym zasady określania i pomiaru azymutu magnetycznego: aby określić azymut magnetyczny w kierunku na dany przedmiot należy stanąć twarzą w kierunku obserwowanego przedmiotu i ustawić busolę tak, by linia celowania pokryła się z kierunkiem obserwacji. Następnie należy obracać ruchomy pierścień busoli w taki sposób, by północny koniec igły magnetycznej pokrył się z kierunkiem północy lub 0º na podziałce. Przy muszce odczytać wartość na podziałce, która stanowi azymut magnetyczny określanego kierunku. Uczniowie uzupełniają pierwszą kolumnę w zadaniu 3 na karcie pracy.
  • Następnie nauczyciel wyjaśnia podopiecznym, co to jest parokrok (to para kroków człowieka, czyli dwa kroki. Średnia długość parokroku przeciętnego człowieka wynosi około 1,2 m. Aby wyliczyć odległość w terenie, wystarczy pomnożyć liczbę wykonanych paro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy