✔Liczba godzin lekcyjnych: 2 x 45 minut
✔Poziom: uczniowie gimnazjum
✔Celem zajęć jest przypomnienie uczniom wiadomości na temat morfologii liści oraz rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew.
✔Cele szczegółowe:
W zakresie wiadomości uczeń:
POLECAMY
- wymienia cechy morfologiczne liści,
- wylicza gatunki drzew występujące w parkach.
W zakresie umiejętności uczeń:
- charakteryzuje cechy liści na podstawie obserwacji,
- posługuje się prawidłowo kluczem do rozpoznawania drzew,
- rozpoznaje na podstawie obserwacji liści gatunki drzew.
Postawy i przekonania:
- rozwija zainteresowania dendrologiczne,
- kształtuje emocjonalną więź ze środowiskiem naturalnym,
- właściwie zachowuje się na zajęciach.
✔Środki dydaktyczne:
- karta pracy (załącznik 1),
- tablica „Morfologia liści” (załącznik 4),
- atlasy do oznaczania drzew (np. „Drzewa naszych lasów”, „Drzewa, kieszonkowy atlas”),
- żywe okazy liści zebrane podczas zajęć.
✔Strategie nauczania:
- operacyjna.
✔Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa.
✔Metody nauczania:
- metody oparte na słowie: pogadanka,
- metody oparte na obserwacji: obserwacja w terenie,
- metody oparte na działalności praktycznej: ćwiczenia terenowe, wypełnianie karty pracy.
Przebieg lekcji:
I Faza przygotowawcza:
- Przywitanie uczniów.
- Czynności organizacyjno-porządkowe oraz przypomnienie uczniom zasad właściwego zachowywania się na zajęciach terenowych.
- Wyjście do parku.
- Prowadzący rozdaje uczniom karty pracy i prosi o wypełnienie zadania 1-go rozwiązanie jest tematem zajęć.
II Faza realizująca:
- Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat morfologii liści, pyta, czy na podstawie cech budowy zewnętrznej liścia można określić gatunek drzewa.
- Następnie uczniowie na podstawie obserwacji przypominają sobie cechy morfologiczne liścia (kształt blaszki liściowej, typ nasady, brzegu oraz szczytu liścia, rodzaj wcięcia blaszki liściowej, unerwienie, ustawienie liścia).
- W dalszej części zajęć nauczyciel wręcza dzieciom materiały dodatkowe oraz prosi o wypełnienie zadania 2-go na karcie pracy.
- Po ustalonym czasie uczniowie prezentują wyniki swoich obserwacji: na początku pokazują liści należący do omawianego drzewa. Dzięki temu uczniowie mogą sprawdzić, czy obserwowali to samo drzewo, a jeśli tak, to porównują wyniki.
- W dalszej części lekcji nauczyciel rozdaje uczniom atlasy do oznaczania drzew. Uczniowie wracają do wcześniej obserwowanych drzew i przy pomocy atlasu uzupełniają ich nazwy gatunkowe. Uczniowie przychodzą na miejsce zbiórki, a nauczyciel sprawdza, czy poprawnie rozpoznali drzewa. Następnie podopieczni uzupełniają zadanie 3-go na karcie pracy.
III Faza podsumowująca:
- W celu utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną pt. „Co to za liść?”. Prowadzący losuje jednego z uczniów. Wybrany uczeń w myślach wybiera jeden gatunek drzewa i stara się scharakteryzować liście na nim rosnące. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, o jakim gatunku myśli wylosowany uczeń. Osoba, która odgadnie, charakteryzuje kolejne drzewo.
- Powrót do szkoły.
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia terenowe, zadaje zadanie domowe (załącznik 2), ocenia aktywność i zaangażowanie każdego z uczniów oraz prosi uczniów o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej (załącznik 3...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!
Komentarze (0)
Napisz własny komentarz