Zielone laboratorium w szkolnym ogrodzie. Spróbujcie!

Pomysł na lekcję

Poznawanie przyrody poprzez obserwację i badanie nie musi być zarezerwowane dla laboratoriów naukowych czy instytutów badawczych. Wielu przyrodników pracujących w szkole zaprasza uczniów do wspólnego odkrywania świata natury, zakładając w szkolnych ogródkach eksperymentalne rabaty, obserwatoria ornitologiczne czy azyle dla owadów.

Klasa, korytarz, sala gimnastyczna czy boisko to podstawowe elementy szkolnego ekosystemu. Tymczasem najbliższe otocznie szkoły jest często dla uczniów terra incognita, miejscem zarezerwowanym dla równo przystrzyżonego trawnika i wypielęgnowanych tui. Jak to zmienić? Przyszkolne trawniki nawet w dużym mieście doskonale nadają się do stworzenia biologicznej stacji badawczej. Ziołowo-warzywne rabaty, budki lęgowe, domki dla owadów to naturalne przestrzenie do prowadzenia obserwacji przyrody. Są dostępne cały rok, a ich założenie nie wymaga znaczących nakładów finansowych. „Życie na Ziemi nie rozwinęło się w sterylnym szkle na zapleczu laboratorium, ani w pracowni biologicznej tylko w oceanach zasobnych w różne związki chemiczne. Otacza nas ono ze wszystkich stron. Żeby je dostrzec, wystarczy wyjść do parku, ogrodu. Zajrzeć do doniczki na parapecie lub akwarium” – mówi Stanisław Łoboziak, biolog i pasjonat przyrody, koordynat...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy