Okiem nauczyciela – praktyka, czyli modelowa biogazownia w świecie przyrody

Z praktyki szkolnej

Podstawa programowa i propozycje zagadnień do nauczania przyrody w szkole ponadgimnazjalnej dają duże możliwości rozwoju zainteresowań ucznia. 
Powstaje pytanie, czy wybierane przez nauczycieli zagadnienia spełniają te kryteria? Słuszną odpowiedzią jest właściwe problematyzowanie interdyscyplinarnych zagadnień. Wybierając treści nauczania do wspomnianego przedmiotu, należy poruszać się w obrębie wszystkich dyscyplin przyrodniczych. Dobrym modelem do realizacji dużego bloku tematycznego w obrębie przedmiotu przyroda jest przykład bioodpadów i biogazowni. 

Omawiając te zagadnienia, można zaznaczyć, że w Polsce według założeń programu rozwoju sieci biogazowych planuje się budowę instalacji do odzysku biogazu średnio jedną w każdej gminie. 

POLECAMY

Zagadnienia poruszane w obrębie przedmiotu przyroda dotyczą zarówno biologii, chemii, fizyki, jak i geografii, a rozwijanie tematów wynikających z realizowanych zagadnień powinno przenikać kolejne dyscypliny naukowe, w tym także humanistyczne. Wydaje się więc, że przykład bloku tematycznego związanego z bioodpadami to idealny model do przeprowadzenia lekcji w ramach przedmiotu przyroda. 

Rozpoczynając cykl zajęć roboczo nazwany Dostrzec bioodpady, należy zacząć od wspominanego humanistycznego bloku przedmiotów. W tym wypadku zagadnienia dotyczyć będą historii wykorzystania odpadów organicznych do wytworzenia energii czy nawozu. Metody te są znane już od starożytności. Persowie wykorzystywali fermentację do ogrzewania swoich domostw, a z kolei Rzymianie kompostowali bioodpady. Pomysłowość starożytnych ludów w XIX–XX w. została wykorzystana najpierw w zapewnianiu ciep...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Biologia w Szkole"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy